De oude Rommelmarkt van Poortugaal t.b.v. de NH Kerk is een begrip in Poortugaal en wijde omgeving

Ooit begonnen nadat twee kerk gemeentes elkaar hadden gevonden. Men heeft het dan over de Vrijzinnige- en Rechtzinnige Hervormde Gemeente, beide hielden hun eredienst nog apart de eerste in de oude Dorpskerk aan de Groene Kruisweg en de andere in de Kapel aan de Achterweg. Midden in de jaren zeventig hebben beide groeperingen elkaar gevonden en was de Kapel als kerkgebouw overbodig. Voortaan werd er één eredienst gehouden in de oude Dorpskerk, een monumentaal pand, aan de Groene Kruisweg.

De Kapel zou omgebouwd worden tot een wijkcentrum. Om de verbouwingskosten te dekken werd er naast de opbrengsten van verhuur een eerste rommelmarkt opgezet. Deze is uitgegroeid tot een jaarlijkse rommelmarkt, waarbij de gelden uiteindelijk niet meer bestemd waren voor de Kapel maar apart gezet werden als geoormerkt geld voor de restauratie van de Dorpskerk. Later is de rommelmarktcommissie omgezet in de Stichting ''Vrienden van de Dorpskerk''.

 

Het dagelijks bestuur bestaat uit:

*  Voorzitter, hr. H. v. Dijk, tel. 010. 5013637

*  Secretaris,  hr. W. A. de Bree, tel. 010. 5019401

*  Penningmeester, hr. W. A. Th Bik tel 010. 5-018031

 

Inmiddels zijn we zo’n 35 jaar verder en is de Rommelmarkt een begrip geworden binnen en buiten de gemeente Poortugaal (Albrandswaard). De opbrengst hiervan is gereserveerd voor de restauratie en het onderhoud van het monumentale kerkgebouw.

 

Maar om al de (oude) spullen op te slaan was veel ruimte nodig. Die werd in al die jaren gevonden in een grote zwarte schuur in de Dorpsstraat te Poortugaal, en later ook in één van de Defensie loodsen aan de Hoogvlietsekerkweg en de voormalige schuur van den Ouden aan de Albrandwaardsedijk. Maar ook die  kreeg een andere bestemming. Dus moest er uitgekeken worden naar weer een nieuwe locatie.

Dat werd gevonden op het terrein van het Delta psychiatrisch centrum aan de Albrandwaardsedijk. Daar verrezen twee grote groene loodsen met flink wat ruimte, zeker qua volume is men er op vooruit gegaan.

 

 

Stonden voorheen alle spullen die verkocht werden op tafels uitgestald nu staan er allemaal rekken zodat alles netjes gerangschikt opgesteld kan worden.

De andere loods dient als magazijn en ook hier kan alles overzichtelijk opgeborgen worden.

 

Iedere VRIJDAG van 13.00 uur tot 16.00 uur vindt er een verkoping plaats en deze worden in de regel goed bezocht. Ook kan men hier, maar dan moet je eigenlijk in de tweede loods zijn kleine spullen of klein meubilair, mits in goede staat afgeven. Let wel, parkeren moet men in de parkeervakken doen, zo niet dan hangt er een bekeuring boven je hoofd.

Het geheel wordt door enthousiaste vrijwilligers gerund.Naast de verkoop op vrijdag blijft de jaarlijkse rommelmarkt in het dorp plaats vinden meestal is dat in de maand mei.

 

                                                                                                           

Voor het ophalen van spullen kan contact worden opgenomen met:

* hr. J. van der Linden, tel. 010.4169383

* Mw. G. M. Kramer- van Barneveld, tel. 010.5017696

 

Foto’s van de jaarlijkse rommelmarkt kunt u terugvinden onder het menu foto’s.

Spreuk

God is altijd online

Nieuws

febr 2020:

De verbouwing van de Dorpskerk

We gaan bijna beginnen!

In het vorige kerkblad schreef ik al in welke volgorde de activiteiten zullen plaatsvinden door Machinaal Timmerbedrijf de Waard.

Dit is nu de planning:

 

Eiken tochtportaal:

start werkzaamheden in week 13 (vanaf 23 maart), plaatsen 1,5 week, schilderen 1 week, afgerond vóór Goede Vrijdag.

Dames en invalidetoilet:

start in week 23 (vanaf 2 juni, ná Pinksteren), plaatsen 3 weken, schilderen 1 week.

Verbouwing consistorie:

start in week 35 (vanaf 24 augustus, na de bouwvak), plaatsen 6 á 8 weken, schilderen 2 weken, klaar 9 oktober.

Mocht u vragen hebben dan hoort het CvK dat graag.

 

 

Zoals u hebt kunnen zien, zijn er al geruime tijd verfwerkzaamheden aan de binnenkant van de kerk uitgevoerd. Dit gebeurt door een enthousiaste groep vrijwilligers, die al een jaar iedere woensdag in de kerk aan de slag zijn.

Ook is er boven het plafond van de kerk een laag isolatiemateriaal verwijderd en afgevoerd. Dit om de houten constructie te kunnen inspecteren.

       

Start van de graafwerkzaamheden voor de aanpassing van de riolering

Van veel werkzaamheden duren de voorbereidingen veel langer dan de uitvoering ervan. Na een jaar van onderzoek en onderhandelen met de BAR-gemeente kregen we in juli de toezegging, dat de BAR voor hun kosten de nieuwe riolering gaat aanleggen. De oude rioolput vervalt en er wordt een nieuwe septictank geplaatst. Op 13 november jl. vond het startwerk overleg plaats. We waren met 7 personen aanwezig namelijk, de aannemer, de hoofdarcheoloog, 3 ambtenaren van verschillende disciplines, Jan Luyten en ik namens de kerk.

Op 18 november is de aannemer met 2 mensen gestart met het graafwerk. Meestal zijn er 2 of 3 archeologen  aanwezig, die kijken of er interessante dingen worden opgegraven. Ook brengen ze de opbouw van de grondlagen in kaart m.b.v. GPS om de plaatsbepaling zo nauwkeurig mogelijk te doen.

Uit de opbouw van de grondlagen kunnen ze dingen herleiden, die te maken hebben met de leefwijze in vroeger eeuwen. Tot nu toe zijn er 4 dingen gevonden, een ellepijp, een stukje van een schedel, een stukje straatwerk met kleine klinkers op een diepte van 80 cm, en een kistje. Op het moment, dat ik dit schrijf is dit laatste nog niet onderzocht. Dat gaat maandag 25 november gebeuren, ik ben benieuwd wat dit oplevert. Tot zover de 1e week van de werkzaamheden. Ik hou u op de hoogte.

 

 

Met vriendelijke groet,  Piet Vis,                  namens de gebouwencommissie van de Protestantse gemeente Poortugaal.

 

Om in contact te komen met de gemeente kunt u contact opnemen met:

Predikant: ds. M.H. van de Graaf, Molenweg 19, 3171 CM Poortugaal. Tel: 010-5011015 of predikant@pgpoortugaal.nl
Pastoraal Werker: dhr. Engel Leune, tel:  06 83 53 43 61, e-mail: eleune@outlook.com
Scriba: Roel v/d Berg en Jannine van Lieshout, E-mail: scriba@pgpoortugaal.nl
Website: R. van Klaveren, tel. 5014962 of per webmaster@pgpoortugaal.nl

Dorpskerk

De dorpskerk is gelegen direct aan de Groene Kruisweg op de kruising met de Kerkstraat. Telefoonnummer van de dienstdoende koster: 06-17044302. De kerk ligt op loopafstand van het metrostation Poortugaal. Voor verhuur van de kerk: mw. K. de Zeeuw, 010-5067067

De Haven

Het adres van dit gebouw is: Emmastraat 9, Poortugaal. Voor verhuur contact u de beheerder via dehaven@pgpoortugaal.nl of 's avonds en in het weekend via 06-2846 3442.


Klik hier voor ons Privacy Statement.