We hebben er de laatste weken genoeg over kunnen lezen: het einde van de Rommelmarkt, na bijna 40 jaar. Dat daar ineens zó snel een eind aan zou komen, dát hadden we niet bedacht.

 

Wat blijft zijn de herinneringen.

De herinneringen aan de jaarlijkse rommelmarkt in de dorpskern, zijn onuitwisbaar. De meeste mensen beseften vast niet wat een enorm karwei het elk jaar weer was: het wekelijks ophalen van meubels en andere spullen, de kramen opzetten, mensen benaderen om de kramen bezet te krijgen,  de catering die zorgde voor broodjes en soep, de bakkers van poffertjes, gebakken vis, oliebollen (voor de oliebollen moest je wel snel zijn anders waren ze op) het Rad van Avontuur, waar de predikant het hoogste woord voerde, het nabespreken na afloop in de Kapel en dan vol spanning afwachten om te horen wat de opbrengst dit jaar zou zijn…….

Tot het moment dat het niet meer mogelijk was om deze jaarlijkse happening te realiseren.  Locaties wijzigden van tijd tot tijd maar de verkoop ging door! Met hetzelfde enthousiasme werd jaar na jaar weer een verbluffende opbrengst gerealiseerd.

 

Beste rommelmarktmedewerkers, respect en dank voor al het werk dat jullie in de afgelopen jaren hebben verzet voor het behoud van de Dorpskerk.

Chapeau!

Namens de gezamenlijke kerkenraad,

Anneke Chin-A-Fat.

Spreuk

Genade: Niet goedkoop, wel gratis

Nieuws

febr 2020:

De verbouwing van de Dorpskerk

We gaan bijna beginnen!

In het vorige kerkblad schreef ik al in welke volgorde de activiteiten zullen plaatsvinden door Machinaal Timmerbedrijf de Waard.

Dit is nu de planning:

 

Eiken tochtportaal:

start werkzaamheden in week 13 (vanaf 23 maart), plaatsen 1,5 week, schilderen 1 week, afgerond vóór Goede Vrijdag.

Dames en invalidetoilet:

start in week 23 (vanaf 2 juni, ná Pinksteren), plaatsen 3 weken, schilderen 1 week.

Verbouwing consistorie:

start in week 35 (vanaf 24 augustus, na de bouwvak), plaatsen 6 á 8 weken, schilderen 2 weken, klaar 9 oktober.

Mocht u vragen hebben dan hoort het CvK dat graag.

 

 

Zoals u hebt kunnen zien, zijn er al geruime tijd verfwerkzaamheden aan de binnenkant van de kerk uitgevoerd. Dit gebeurt door een enthousiaste groep vrijwilligers, die al een jaar iedere woensdag in de kerk aan de slag zijn.

Ook is er boven het plafond van de kerk een laag isolatiemateriaal verwijderd en afgevoerd. Dit om de houten constructie te kunnen inspecteren.

       

Start van de graafwerkzaamheden voor de aanpassing van de riolering

Van veel werkzaamheden duren de voorbereidingen veel langer dan de uitvoering ervan. Na een jaar van onderzoek en onderhandelen met de BAR-gemeente kregen we in juli de toezegging, dat de BAR voor hun kosten de nieuwe riolering gaat aanleggen. De oude rioolput vervalt en er wordt een nieuwe septictank geplaatst. Op 13 november jl. vond het startwerk overleg plaats. We waren met 7 personen aanwezig namelijk, de aannemer, de hoofdarcheoloog, 3 ambtenaren van verschillende disciplines, Jan Luyten en ik namens de kerk.

Op 18 november is de aannemer met 2 mensen gestart met het graafwerk. Meestal zijn er 2 of 3 archeologen  aanwezig, die kijken of er interessante dingen worden opgegraven. Ook brengen ze de opbouw van de grondlagen in kaart m.b.v. GPS om de plaatsbepaling zo nauwkeurig mogelijk te doen.

Uit de opbouw van de grondlagen kunnen ze dingen herleiden, die te maken hebben met de leefwijze in vroeger eeuwen. Tot nu toe zijn er 4 dingen gevonden, een ellepijp, een stukje van een schedel, een stukje straatwerk met kleine klinkers op een diepte van 80 cm, en een kistje. Op het moment, dat ik dit schrijf is dit laatste nog niet onderzocht. Dat gaat maandag 25 november gebeuren, ik ben benieuwd wat dit oplevert. Tot zover de 1e week van de werkzaamheden. Ik hou u op de hoogte.

 

 

Met vriendelijke groet,  Piet Vis,                  namens de gebouwencommissie van de Protestantse gemeente Poortugaal.

 

Om in contact te komen met de gemeente kunt u contact opnemen met:

Predikant: ds. M.H. van de Graaf, Molenweg 19, 3171 CM Poortugaal. Tel: 010-5011015 of predikant@pgpoortugaal.nl
Pastoraal Werker: dhr. Engel Leune, tel:  06 83 53 43 61, e-mail: eleune@outlook.com
Scriba: Roel v/d Berg en Jannine van Lieshout, E-mail: scriba@pgpoortugaal.nl
Website: R. van Klaveren, tel. 5014962 of per webmaster@pgpoortugaal.nl

Dorpskerk

De dorpskerk is gelegen direct aan de Groene Kruisweg op de kruising met de Kerkstraat. Telefoonnummer van de dienstdoende koster: 06-17044302. De kerk ligt op loopafstand van het metrostation Poortugaal. Voor verhuur van de kerk: mw. K. de Zeeuw, 010-5067067

De Haven

Het adres van dit gebouw is: Emmastraat 9, Poortugaal. Voor verhuur contact u de beheerder via dehaven@pgpoortugaal.nl of 's avonds en in het weekend via 06-2846 3442.


Klik hier voor ons Privacy Statement.